Referentiecheck om kwaliteit te waarborgen

Zorgaanbieders willen de kwaliteit van zorg waarborgen en medewerkers vervullen hierin een centrale rol. Om de kwaliteit van de medewerkers én zorg hoog te houden streven zij een zorgvuldige sollicitatieprocedure na. Daarom doen de meeste organisaties bij het aannemen van nieuwe zorgmedewerkers standaard navraag bij vorige zorgwerkgever(s). Dit wordt de referentiecheck genoemd.


Hoe werkt een referentiecheck?
Tijdens de sollicitatieprocedure word je gevraagd of je toestemming geeft voor een referentiecheck. Pas als je toestemming geeft, word je gevraagd één of meerdere contactpersonen aan te leveren bij wie de organisatie navraag kan doen over je vorige baan. Dit kan bijvoorbeeld je direct leidinggevende zijn. Er wordt contact opgenomen en alleen gevraagd naar informatie die direct verband houdt met de baan waarvoor je solliciteert. Er wordt in principe niet naar je privéleven gevraagd, behalve als dit van belang is voor de functie. Wanneer er relevante informatie uit dit gesprek komt, wordt dit met je besproken en daarbij wordt vermeld van wie ze de informatie hebben gekregen.