Werken in een ondersteunende 'coronabaan' in de GGZ

Het snel meebewegen in deze crisis gaat niet zomaar. Het vraagt om de nodige aanpassingen in het HR-proces. Welke goede dingen heeft corona ons op HR-vlak gebracht? GGZ-organisatie Arkin vertelt hoe op een creatieve manier omgegaan wordt met coronabanen die zijn bedoeld voor ondersteuning van de zorg. 

Maarten Tromp is HR business partner en zorgt dat alles in goede banen wordt geleid. "De twaalf merken van Arkin hebben allemaal een eigen specialisme en doelgroep. Mensen met psychiatrische stoornissen en complexe psychische- en verslavingsproblematiek kunnen bij ons terecht. Je hebt ambulante behandelingen maar ook klinieken waar cliënten verblijven," legt Maarten uit. "Na een interne oproep werden allerlei initiatieven en ideeën ingebracht waar we coronabanen voor kunnen inzetten."

Maarten nam ook het functiehuis als voorbeeld, want het gaat hier om tijdelijke medewerkers zonder zorgachtergrond. Zij mogen ‘niet aan het bed staan’. De keuze viel uiteindelijk op drie type rollen: “Een medewerker facilitair helpt bijvoorbeeld bij de bevoorrading van de bestellingen. Een gastvrouw of -heer helpt bij het ontvangen en verwijzen van cliënten in een verslavingskliniek van Jellinek. De derde rol van cliëntondersteuner is eigenlijk de meest ingezette rol, die helpt bij de dagbesteding.” 

Van kok naar cliëntondersteuner

Al snel werden  ruim twintig vacatures uitgezet. Veel geïnteresseerden meldden zich aan. Eén van hen was Margot Fukkink, een kok die normaal gesproken de wereld over reist en kookworkshops geeft. Via ‘Extrahandenvoordezorg’ werd Margot als een van de kandidaten gekoppeld aan GGZ locatie Mentrum in Amsterdam-Noord. Online volgde ze eerst een opleiding bij De Nationale Zorgklas, wat erg handig was. Ze leerde bijvoorbeeld hoe je cliënten helpt zelfredzamer te worden. 

Momenteel helpt Margot als cliëntondersteuner mee in de psychiatrische zorg. Ze brengt net dat luchtpuntje extra, wat juist nu, in een tijd dat de vrijheid beperkt wordt door corona, heel belangrijk is. “Ik help met van alles: een praatje maken buiten de behandeling om, boodschappen doen, de aankleding van de locatie leuker maken en natuurlijk koken voor en met de cliënten!”

Enthousiast vertelt Margot over haar grote passie koken en hoe zij cliënten én zorgmedewerkers bij Mentrum een glimlach op het gezicht bezorgt. “Zolang het vers is, vindt iedereen het lekker en wordt er een groot applaus gegeven. Dat kan een simpele salade zijn tot een Thaise curry en een dessert met vers fruit.”

“Koken is een mooie manier om verbinding te leggen” 

Daarnaast is koken een mooie manier om verbinding te maken en iemand op zijn of haar gemak te laten voelen, geeft Margot aan. “Een jongeman (cliënt) die normaal gesproken erg gesloten is, kwam helemaal los tijdens het koken en begon leuk verhalen te vertellen over zijn eigen ervaringen.” 

Niet alleen ondersteunen de tijdelijke coronabanen de organisatie, geïnteresseerden kunnen zo ook kennismaken met de zorg en met de mogelijkheden om te werken in de zorg. Margot ziet dat net zo. “Ik snuffel graag verder in de zorg. Misschien kan ik een opleiding volgen, daarover ga ik nog in gesprek! Ik heb eerder gewerkt met andere doelgroepen bijvoorbeeld in de palliatieve zorg, maar de GGZ was nog vrij onbekend. Het is enorm boeiend en mooi werk. De medewerkers hier zijn echt betrokken en er wordt werkelijk contact gelegd.”

Aan de slag met gezonde gerechten!

Mocht het toch anders verlopen, maakt dat de kok helemaal niet uit. “Ik leef met de dag en volg mijn hart. Wat ik vooral belangrijk vind, is dat ik iets kan achterlaten. Dat cliënten en medewerkers zelf aan de slag gaan met gezonde gerechten. Eten is zo enorm belangrijk, het verbindt, het zorgt voor levenslust.. en met een gezonde voeding, is een grote winst te behalen.”

Margot heeft ook een Instagram-account van haar kookworkshop-bedrijf waar je geïnspireerd kan worden door haar lekkere gerechten.  

Wil jij net zoals Margot ook bijspringen in de zorg? Meld je dan aan via www.extrahandenvoordezorg.nl